Strona mobilna czy responsywna?

Odkąd Google poinformowało o wprowadzeniu nowego algorytmu Mobile First wielu pozycjonerów zaczęło bić na alarm i przekonywać klientów do stworzenia strony mobilnej lub responsywnej. Często określenia te stosowane są zamiennie, a jest to zasadniczy błąd, bo strona mobilna różni się w pewnych aspektach od strony responsywnej. Dlatego już na wstępie warto zorientować się czy firma projektująca stronę firmową ma w swoim pakiecie możliwość tworzenia stron mobilnych, czy responsywnych. Firmę, która stworzy stronę zgodną z zasadami SEO można znaleźć pod adresem brandbay.pl/projektowanie-stron-www.

Mobile First

Na początku pochylmy się nad zagadnieniem algorytmu Mobile First, jest to nowy, niedawno wprowadzony przez Google algorytm, który przewartościował (po raz kolejny) wyniki wyszukiwania. Aktualnie w wyszukiwarce promowane są strony, które dobrze wyświetlają się na urządzeniach mobilnych, wiąże się to z faktem, że według badań Google znaczna część użytkowników, właśnie za ich pośrednictwem korzysta z wyszukiwarki. Tacy użytkownicy powinni być zatem kierowani na stron, które łatwo odczytać i po których łatwo jest się poruszać na mały ekranie smartphone czy tabletu, właśnie z takiej idei powstał algorytm Mobile First.

Strona responsywna

Posiadanie responsywnej strony oznacza, że strona internetowa, zbudowana w zasadzie dla potrzeb korzystania z niej na laptopie będzie bez trudu wykrywała i dostosowywała się do korzystania z niej na urządzeniach mobilnych. Jednym słowem strona responsywna będzie to zawsze ta sama strona internetowa tylko inaczej wyświetlana w zależności od wielkości, a w zasadzie rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. Zaletami tego rozwiązania jest zawsze identyczny adres URL, oraz ten sam panem zarządzania treścią CMS-a, strony też dają także możliwość łatwiejszej analizy w Google Analytics, jednak należy pamiętać, że są to strony, które powstają dłużej i wymagają wieloetapowego sprawdzania, czy działają one poprawnie, na różnego typu urządzeniach czy w różnych przeglądarkach. Dostosowanie strony tak, by dobrze wyświetlała się ona wszystkim użytkownikom, jest niezwykle czasochłonne, a przez to może być także kosztochłonne. Minusem może być tutaj również fakt, że od górnie należy zdecydować jakie elementy będą się wyświetlać i w jaki sposób zmienią one swój układ w przypadku korzystania ze strony na mniejszych urządzeniach.

Strona mobilna

Jest to w zasadzie odrębna strona, która pisana jest typowo pod urządzenia mobilne. Ma ona nawet inny adres niż strona z przeznaczeniem dla komputerów. Najczęściej w adresie takiej strony można znaleźć „m”, „mobi” lub „light”. Jest to najczęściej wersja znacznie okrojona graficznie i treściowo w stosunku do strony przeznaczonej na komputery, nawigacja jest tutaj natomiast w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych. Zaletą tej strony jest z pewnością szybkość ładowania się strony oraz szybkość jej przygotowania. Decydując się na stronę mobilną należy stworzyć system prawidłowych przekierowań, użyć oddzielnego kodu śledzenia Google Analytics a treść aktualizować w dwóch odrębnych CMS-ach.