Prowadzenie kampanii Google Ads w 2024 roku

System reklamowy Google Ads to jedna z najczęściej wybieranych możliwości jeśli chodzi o marketing internetowy. System ten daje reklamodawcom naprawdę duże możliwości kreowania różnych kampanii- zarówno tekstowych, banerowych, reklam Discovery, wideo, a nawet kampanii remarketingu. To dobry sposób na reklamę lokalną, ogólnopolską jak i zagraniczną. Czy w 2024 roku będzie on nadal tak często wykorzystywany i czy  prowadzenie kampanii Google Ads będzie się czymś różniło w stosunku do lat poprzednich? Jakie trendy są najmocniej zauważalne i czego możemy się spodziewać?

Coraz większe znaczenie sztucznej inteligencji

Jest to jeden z mocniejszych i bardziej zauważalnych trendów, który rozpoczął się już przed 2024 rokiem i który na pewno w jakimś sensie zdominuje sposób prowadzenia kampanii. Na znaczeniu mają zyskać kampanie PMAX, gdzie w ramach jednej, bardzo szeroko pojętej kampanii można mieć dostęp do wszystkich zasobów i możliwości systemu, jednocześnie dając mu w dość dużym stopniu przyzwolenie na działanie maszynowe i zautomatyzowane. Ten nowy format reklamy daje ogromne pole do popisu, a jednocześnie częściowo wyręcza osoby tworzące kampanie.

Specjaliście prognozują, że prowadzenie kampanii Google Ads w przyszłości będzie się w coraz większym stopniu opierało o procesy zautomatyzowane i o sztuczną inteligencję. Dobrym przykładem są tutaj inteligentne strategie ustalania stawek, co jest już obecnie funkcją znaną i dostępną. Automatyzacja to także tworzenie automatycznych komponentów, co również w dużej mierze wyręcza twórców kampanii w czynnościach, które jeszcze do niedawna trzeba było zawsze wykonać ręcznie, aby taką kampanię stworzyć. Obszary procesu automatyzacji w ramach prowadzenia kampanii to chociażby coraz lepsze automatyczne rekomendacje, kierowanie zoptymalizowane czy bardziej dokładne statystyki prognoz dotyczących skuteczności kampanii jeszcze na etapie ich projektowania. Jest to bez wątpienia bardzo pomocne dla twórców kampanii.

Pogłębiona analiza danych dla większej efektywności

Sam system Google Ads oraz narzędzie do analityki Google Analitycs to dwa ogromne źródła danych, które można analizować wielowymiarowo. W 2024 roku prognozuje się, że reklama Google Ads, która określana jest jako skuteczna będzie jeszcze mocniej bazowała na danych. Zmiana działania Google Analytics 4, wiele możliwości eksploracji i przeprowadzania analiz oraz generowania statystyk to duże pole do popisu, dzięki któremu można jeszcze lepiej poznać swoich użytkowników i bardziej dopasowywać reklamy do ich zwyczajów, cech charakterystycznych czy demograficznych.

W niedalekiej przyszłości ta personalizacja reklam, wybieranych kampanii i dostępnych narzędzi dotarcia do konkretnych grup docelowych jeszcze mocniej zyskają na wartości. Precyzyjne targetowanie będzie czymś na porządku dziennym, gdyż umożliwia lepszą realizację konkretnych celów marketingowych. Warto pamiętać o tym, że im lepiej i bardziej konkretniej zaprojektowana jest reklama Google Ads tym lepsze zwroty z nakładów w reklamę można uzyskać, co zawsze miało i nadal ma priorytetowe znaczenie.

Jeśli chodzi o personalizację kampanii, szczególną uwagę warto też zwrócić na trend jeszcze mocniejszej personalizacji samych reklam i tego, jaki niosą one przekaz. Im bardziej jest on trafny i im mocniej przemawia do użytkowników tym lepsze statystyki można uzyskać. Proces personalizacji kampanii Google Ads na wielu polach działania systemu będzie więc jednym z kluczowych w 2024 roku. A informacje o naszych grupach docelowych między innymi znajdują się właśnie w gromadzonych danych.

Wzrost znaczenia konwersji rozszerzonych

Stopniowe odchodzenie przez Google od 3rd party cookies to jednoczesne poszukiwanie alternatyw dla „ciasteczek”, które ułatwiały kierowanie kontekstowe reklam i lepsze ich dopasowywanie do użytkowników. W 2024 roku konieczne będzie poszukiwanie alternatyw, które równie dobrze będą sprawdzały się w praktyce podczas chęci jeszcze lepszego targetowania kampanii. Jednym ze sposobów jest chociażby wykorzystanie śledzenia konwersji, ale nie tylko w tej najbardziej podstawowej wersji, a poprzez konwersje rozszerzone, które można skonfigurować chociażby przy dodatkowej pomocy Google Tag Managera. Użytkownicy dokonując operacji na stronie zostawiają swoje dane, które są wychwytywane przez tag śledzenia konwersji, a następnie szyfrowane z wykorzystaniem bezpiecznego algorytmu SHA256. W kolejnym kroku dane są dopasowywane do użytkowników.

Poprzez ograniczenia w gromadzeniu plików cookies reklamodawcy będą musieli niejako stanąć przed wyzwaniem opierania działań o mniej dokładne dane, a następnie poszukiwania rozsądnych rozwiązań tego problemu. W efekcie,  prowadzenie kampanii Google Ads może być trudniejsze jeśli chodzi o takie aspekty jak ograniczona możliwość targetowania reklamy, brak możliwości cappingu, czyli wprowadzenia możliwości ograniczania liczby wyświetleń tej samej reklamy jednemu użytkownikowi czy też problemy związane z kampaniami remarketingowymi.

Jak więc widać, rok 2024 to wiele wyzwań i zmian, na którym twórcy kampanii w systemie Google Ads bedą musieli sprostać. Jednocześnie, system nadal będzie stwarzał ogrom możliwości tworzenia bardzo efektywnych kampanii, które można dopasować do różnych celów marketingowych.

Artykuł przygotowany we współpracy z Friends Make Brands.