Modele rozliczeń na rynku SEO
Pozycjonowanie jest obecnie jednym z podstawowych działań jakie podejmują firmy w e-marketingu.
W związku z efektami jakie można uzyskać dzięki pozycjonowaniu wiele firm decyduje się na współpracę z profesjonalnymi agencjami, które zapewniają osiągnięcie pozycji w pierwszej dziesiątce. Firm SEO na rynku jest coraz więcej, proponują one swoim klientom różnorodne rozwiązania, zarówno w zakresie modelu rozliczenia, jak i usług wchodzących w zakres pozycjonowania.
Mówiąc o modelach rozliczeń warto wymienić przede wszystkim dwa pojawiające się najczęściej: model abonamentowy oraz model rozliczenia za efekty.
W rozliczeniu za efekty klient płaci dopiero w momencie gdy osiągnie pozycje w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Jest to stosunkowo niebezpieczny dla firmy model rozliczenia, bowiem w pierwszym etapie pozycjonowania to firma ponosi pełne koszty tego procesu, zatem musi ona stosunkowo szybko osiągnąć wyniki, aby inwestycje poniesione na pozycjonowanie zaczęły się zwracać. Jest to o tyle ryzykowne, że jeśli strona nie osiągnie TOP10, firma ponosi straty, podobnie jeśli trafi się nieuczciwy klient, który nie będzie chciał płacić. Z drugiej strony klient ma pewność, że firma zrobi wszystko, aby jego strona była wysoko, bowiem inaczej firma pozycjonująca nie będzie zarabiać.
Inną formą rozliczenia jest rozliczenie abonamentowe, kiedy to klient niezależnie od efektów płaci stałą, miesięczną opłatę abonamentową. W takim przypadku firma co miesiąc ma środki na kolejne inwestycje w pozycjonowanie, z drugiej jednak klient może trafić na nieuczciwą firmę, która przez rok będzie pobierać abonament i nie będzie robić nic w zakresie pozycjonowania.
Obydwa rozwiązania mają swoje plusy i minusy patrząc zarówno ze strony klienta, jak i firmy pozycjonującej, dlatego często zdarzają się w agencjach SEO również modele pośrednie stanowiące rozwiązanie hybrydowe pomiędzy rozliczeniem za efekty, a rozliczeniem abonamentowym. Wybór formy rozliczenia zależy od preferencji klienta oraz zasobności jego portfela.